Nyheter från UFM

Konferens med fokus på glädje i matematiken

2018-06-25
Glädje, nöje och skönhet i både matematik och matematikutbildning. Det är temat för den internationella forskningskonferensen PME42, the 42nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, som i år hålls vid Umeå universitet och som lockar över 700 deltagare f...

Ny professor: Torulf Palm forskar om formativ bedömning för ökat lärande

2018-06-19
Flera forskningsstudier har visat att formativ bedömning kan leda till avsevärda ökningar av elevers lärande. Torulf Palm studerar hur olika egenskaper hos formativ bedömning påverkar lärande, och vilket stöd lärare behöver för att kunna vidareutveckla sin formativa bedömningspraktik på ett sådant s...

Umeåforskare prisas av Skytteanska Samfundet

2018-06-14 (från 2018-06-11)
Fyra forskare vid Umeå universitet tilldelas priser från Kungl. Skytteanska Samfundet 2018.

UR: Att få veta eller upptäcka

2018-02-25
Mathias Norqvist berättar om sin forskning inom matematikdidaktik vid Umeå universitet. Han har studerat elevers sätt att tänka när de löser matematiska problem. Resultaten visar att de elever som kom på egna lösningar på problem lärde sig mer än de elever som arbetade med traditionella sätt att lös...

Pedagogiska Magasinet: Kreativitet gynnar lärandet

2018-02-05
Elever blir bättre på att lösa ekvationer om de tillåts vara kreativa och själva får komma på hur de ska göra. Hjärnforskning bidrar till att förklara varför. De som lär sig genom en kreativ metod har en lägre hjärnaktivitet än andra när de testas. Det var inte riktigt väntat, säger Johan Lithner, p...

Sveriges Radio: Bättre matteresultat om eleverna får tänka själva

2017-12-07
Trots att svenska elever presterat dåligt i matematiktester i internationella mätningar de senaste åren, så kan trenden vända med hjälp av förändringar i undervisningen. Ett exempel är att låta eleverna vara med och konstruera lösningar i större utsträckning än vad som görs idag, säger Johan Lithner...

Pedagogiska Magasinet: Gör forskningen mer tillgänglig för lärarna

2017-11-24
Vad är egentligen värdet av att producera forskning på engelska? Ska vi utveckla den pedagogiska verksamheten måste forskningen vara tillgänglig på svenska, anser Oleg Popov och Gunnar Sjöberg vid Umeå universitet.

SvD: Så kan man arbeta för att få bort matteångest

2017-11-14
Barn kan övervinna sin matteångest om de får rätt stöd och hjälp. Det kan vara att minska på stressen, avlasta arbetsminnet och få uppleva att man lyckas. ”Man måste börja om med en stor hög med positivitet”, säger Anette Bagger, vid Umeå universitet.

45 miljoner till forskning i utbildningsvetenskap i Umeå

2017-11-01
Umeå universitet får näst mest i landet när Vetenskapsrådet beviljar forskningsmedel till utbildningsvetenskap. Sammanlagt 45 miljoner kronor går under en femårsperiod till projekt och forskarskola i Umeå.

Nyhetsarkiv


Sidansvarig: Tomas Bergqvist

Utskriftsversion