Till umu.se

Nyheter från UFM

UR: Hjärnforskning + pedagogik = sant?

2017-08-22
Utbildningsradions program Skolministeriet har gjort ett inslag om hjärnforskning. I inslaget berättar hjärnforskaren Lars Nyberg, professor vid institutionerna för Strålningsvetenskaper samt Integrativ medicinsk biologi, och Johan Lithner, professor vid Institutionen för naturvetenskapernas och mat...

Ny lärobok introducerar till högre studier i matematik

2017-08-21
Kursboken Introduktion till högre studier i matematik av Lars-Daniel Öhman och Robert Johansson på Institutionen för matematik och matematisk statistik har utkommit i en ny reviderad och utökad upplaga. En nyhet är att lösningsförslag till bokens övningsuppgifter kommer att tillhandahållas. Boken ri...

Formativ bedömning svårt för lärare, men positivt för elevernas inlärning

2017-06-02 (från 2017-06-07)
Att använda formativ bedömning i matematikundervisningen är inte okomplicerat att genomföra för läraren. Ska eleverna också få möjligheter att själva reglera sitt lärande behöver undervisningen om hur man lär sig att lära bli tydligare för eleverna. Det visar Charlotta Vingsle i sin avhandling som h...

Formativ bedömning: en enkel match eller en svår utmaning?

2017-06-02
Lärare använder i viss mån formativ bedömning i klassrummet, men det finns också en stor utvecklingspotential. Med omfattande kompetensutveckling kan lärare få stöd till att förbättra den formativa klassrumspraktiken och egenskaperna hos den utvecklade formativa praktiken är avgörande för om det led...

Bättre matteinlärning för elever
som själva konstruerar metoder

2017-04-19
Elever som själva konstruerar lösningsmetoder till problembaserade uppgifter lär sig matematik bättre än elever som får en färdig metod att följa. Det visar Jan Olsson i en ny avhandling vid Umeå universitet.

Utvärdering visar hur matematikundervisningen i Sverige har förbättrats

2016-12-09
Matematiklyftet var en nationell fortbildningssatsning som erbjudits alla matematiklärare i Sverige. Cirka 75 % av Sveriges alla matematiklärare har genomgått denna fortbildning. Forskare vid Umeå Forskningscentrum för Matematikdidaktik (UFM) har genomfört en utvärdering av Matematiklyftet. I denna ...

Skolverket: Lärare nöjda med Matematiklyftet

2016-11-25
Över 35 000 matematiklärare har deltagit i Matematiklyftet som är Skolverkets satsning för att utveckla undervisningen i matematik. Detta motsvarar tre av fyra matematiklärare i grund- och gymnasieskolan. Lärare som deltagit har utvecklat sin undervisning och känner att de fått bättre självförtroend...

Nyhetsarkiv


Sidansvarig: Tomas Bergqvist

Utskriftsversion