Till umu.se

Nyheter från UFM

Sveriges Radio: Bättre matteresultat om eleverna får tänka själva

2017-12-07
Trots att svenska elever presterat dåligt i matematiktester i internationella mätningar de senaste åren, så kan trenden vända med hjälp av förändringar i undervisningen. Ett exempel är att låta eleverna vara med och konstruera lösningar i större utsträckning än vad som görs idag, säger Johan Lithner...

Pedagogiska Magasinet: Gör forskningen mer tillgänglig för lärarna

2017-11-24
Vad är egentligen värdet av att producera forskning på engelska? Ska vi utveckla den pedagogiska verksamheten måste forskningen vara tillgänglig på svenska, anser Oleg Popov och Gunnar Sjöberg vid Umeå universitet.

SvD: Så kan man arbeta för att få bort matteångest

2017-11-14
Barn kan övervinna sin matteångest om de får rätt stöd och hjälp. Det kan vara att minska på stressen, avlasta arbetsminnet och få uppleva att man lyckas. ”Man måste börja om med en stor hög med positivitet”, säger Anette Bagger, vid Umeå universitet.

45 miljoner till forskning i utbildningsvetenskap i Umeå

2017-11-01
Umeå universitet får näst mest i landet när Vetenskapsrådet beviljar forskningsmedel till utbildningsvetenskap. Sammanlagt 45 miljoner kronor går under en femårsperiod till projekt och forskarskola i Umeå.

UR: Hjärnforskning + pedagogik = sant?

2017-08-22
Utbildningsradions program Skolministeriet har gjort ett inslag om hjärnforskning. I inslaget berättar hjärnforskaren Lars Nyberg, professor vid institutionerna för Strålningsvetenskaper samt Integrativ medicinsk biologi, och Johan Lithner, professor vid Institutionen för naturvetenskapernas och mat...

Ny lärobok introducerar till högre studier i matematik

2017-08-21
Kursboken Introduktion till högre studier i matematik av Lars-Daniel Öhman och Robert Johansson på Institutionen för matematik och matematisk statistik har utkommit i en ny reviderad och utökad upplaga. En nyhet är att lösningsförslag till bokens övningsuppgifter kommer att tillhandahållas. Boken ri...

Formativ bedömning svårt för lärare, men positivt för elevernas inlärning

2017-06-02 (från 2017-06-07)
Att använda formativ bedömning i matematikundervisningen är inte okomplicerat att genomföra för läraren. Ska eleverna också få möjligheter att själva reglera sitt lärande behöver undervisningen om hur man lär sig att lära bli tydligare för eleverna. Det visar Charlotta Vingsle i sin avhandling som h...

Formativ bedömning: en enkel match eller en svår utmaning?

2017-06-02
Lärare använder i viss mån formativ bedömning i klassrummet, men det finns också en stor utvecklingspotential. Med omfattande kompetensutveckling kan lärare få stöd till att förbättra den formativa klassrumspraktiken och egenskaperna hos den utvecklade formativa praktiken är avgörande för om det led...

Bättre matteinlärning för elever
som själva konstruerar metoder

2017-04-19
Elever som själva konstruerar lösningsmetoder till problembaserade uppgifter lär sig matematik bättre än elever som får en färdig metod att följa. Det visar Jan Olsson i en ny avhandling vid Umeå universitet.

Nyhetsarkiv


Sidansvarig: Tomas Bergqvist

Utskriftsversion